Felaktig betalning eller obehörig transaktion
Om en betalning blivit felaktigt genomförd eller om en obehörig transaktion har gjorts från ett betalkonto ska du reklamera felet till banken, även i det fall du har använt dig av en betalningsinitieringstjänst hos en tredjepartsaktör.
Tillstånd och registrering
För att en tredjepartsaktör ska få tillhandahålla kontoinformationstjänster och/eller betalningsinitieringstjänster måste företaget ha tillstånd av eller registrerats hos Finansinspektionen eller en motsvarande myndighet inom EU/EES.
Självrisk
Den så kallade självrisken vid obehöriga transaktioner sänks från 1 200 kronor till 400 kronor.
Ansvar för obehöriga transaktioner
Ditt ansvar för obehöriga transaktioner är oförändrat, dvs. högst 12 000 kr, om en transaktion har kunnat genomföras till följd av att du genom grov oaktsamhet brutit mot villkoren för hur du har hanterat ditt kort eller annat betalningsinstrument. Även bestämmelsen som säger att du ansvarar för hela den obehöriga transaktionen, om du har hanterat ditt kort eller annat betalningsinstrument på enligt lagen ett ”särskilt klandervärt sätt”, är oförändrad.
Återbetalningar
Om du har anmält en obehörig transaktion kommer banken att utreda och återbetala beloppet så fort som möjligt. I vissa fall betalar banken tillbaka beloppet trots att bankens utredning av transaktionen inte är färdig. Om utredningen sedan visar att du inte hade rätt att få tillbaka hela beloppet får banken dra det belopp du inte haft rätt till från ditt konto.