Om du misstänker att din identitet har blivit missbrukad eller stulen tar du kontakt med ID-skydd som hjälper dig vidare. För att kunna kartlägga omfattningen skickas en fullmakt till dig som du får signera och skicka tillbaka. Därefter kan upplysningar från olika instanser, myndigheter och fordringsägare inhämtas för att ta reda på om en identitetsstöld ägt rum och huruvida den har resulterat i ekonomiskt bedrägeri eller försök till bedrägeri.
Ofta tar det ett tag innan du upptäcker, eller ens misstänker, att någon har stulit din identitet. Om det händer är det viktigt att du agerar snabbt. Här har vi listat olika händelser som kan indikera att något inte är som det ska och som vi rekommenderar att du är extra uppmärksam på.
Var uppmärksam om du:
- får meddelande om att en kreditupplysning har gjort och du inte känner igen frågeställaren
- får fakturor eller inkassokrav där du inte känner igen avsändaren
- får telefonsamtal, e-post eller brev om produkter du inte har beställt
- får avslag på lån och krediter
- får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om
- får meddelande om adressändring som du inte har beställt
- inte får någon post
- upptäcker att ett okänt mobilnummer är registrerat på dig
Kontakta ID-skydd
ID-jouren hos Tenerity
08-400 084 90
kundservice@id-skydd.se
Öppet dygnet runt
Tjänsten erbjuds i samarbete med Tenerity.