Nu är det möjligt att tillfälligt stänga ditt bankkort direkt i appen och internetbanken

Nu kan du som privatkund över 18 år tillfälligt stänga dina bankkort i appen och internetbanken. 

 

Funktionen innebär att kortet tillfälligt kan stängas och när som helst öppnas igen på samma sätt. Det kan till exempel vara om du inte hittar ditt kort men tror dig veta var kortet ligger. Genom den nya funktionen behöver du i sådana situationer inte beställa ett nytt kort och vänta på att få det hemskickat.

 

Har du däremot tappat bort ditt kort eller om det har blivit stulet ska du spärra kortet genom att ringa till Spärrservice och beställa ett nytt kort. Denna information samt numret som du ska ringa för att spärra kortet visas i samband med att du klickar på tjänsten att tillfälligt stänga kortet.

 

Så här stänger du ditt kort tillfälligt

I internetbanken:

  • I menyn, klicka på ”Konton och kort” och sedan på ”Översikt”.
  • Välj kortet som tillfälligt ska stängas.
  • På ”Kortdetaljer” drar du reglaget för att tillfälligt stänga sitt kort.
     

I appen:

  • Klicka på ”Kort” i menyn.
  • Klicka på kortet som ska stängas tillfälligt.
  • Dra reglaget för ”Stäng kortet tillfälligt”.

 

När du har stängt ditt kort tillfälligt går det inte att:

  • använda kortet för köp i butik eller online
  • använda kortet för att ta ut pengar i uttagsautomater
  • ansluta eller använda kortet med digitala plånböcker
  • genomföra transaktioner avseende prenumerationstjänster som till exempel Spotify och Xbox live
  • öppna/stänga kortet för internetköp
  • se eller ändra kortets PIN-kod
  • ersätta eller uppgradera kortet (automatisk förnyelse av kortet kommer dock att vara möjlig)
  • ansöka om Kort på kort
     

Även den här informationen visas för dig i appen och internetbanken efter att kortet har stängts tillfälligt, när du klickar på ”Mer om att tillfälligt stänga kort”.