Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Mobilt BankID

Betala räkningar, swisha, deklarera och vabba direkt via Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på din mobil- och internetbank samt identifiera dig och sköta dina ärenden på banken, myndigheter och företag.

Så här skaffar du Mobilt BankID

1. Ladda ner appen

Ladda ner BankID säkerhetsapp för:

iPhone/iPad (AppStore)länk till annan webbplats

Android (Google Play)länk till annan webbplats

Windows Phone (Windows Store)länk till annan webbplats.

2. Beställ Mobilt BankID

Beställ direkt i mobilbanken, internetbanken eller på ett bankkontor.

3. Skapa säkerhetskod

Säkerhetskoden använder du i mobil- och internetbanken, med Swish och många andra tjänster hos myndigheter och företag.

Fördelar med Mobilt BankID

Med Mobilt BankID får du tillgång till alla tjänster i Mobil- och Internetbanken, enkelt och säkert. Godkänn Swish- betalningar och Mobilt BankID fungerar dessutom som din digitala namnteckning hos Skatteverket, Försäkringskassan och många andra myndigheter och företag.

Men framförallt gör Mobilt BankID det mycket lättare att ha banken i fickan.

Mobilt BankID är det enda du behöver

Mobilt BankID är det enda du behöver för att använda både mobil- och internetbanken. Logga in och sköt alla dina ärenden, som att göra överföringar, betala räkningar, och godkänna direktbetalningar.

Du som är under 18 år kan också använda Mobilt BankID. Kom in till oss på banken, så hjälper vi dig. Det räcker med att en förmyndare har med sig fullmakt.

Smidigare än dosan

Logga in med det Mobilt BankID som du vill aktivera i Mobil- eller Internetbanken. Aktivera med hjälp av kodkortet och sen kan du även lägga till nya betalnings- och överföringsmottagare, tryggt och utan krångel.

Beställ kodkort

Kodkortet skickas hem till dig när du beställt ett Mobilt BankID för första gången. Kodkortet används bara vid ett tillfälle per nerladdat Mobilt BankID.

Enda gången du ska använda kodkortet är när du ska aktivera ditt Mobila BankID för utökad användning. Utökad användning innebär att du kan du lägga till nya betalningsmottagare med ditt Mobila BankID. Om du inte aktiverar utökad användning kan du ändå göra betalningar till mottagare som du redan har i din mottagarlista när du är inloggad med Mobilt BankID.

Har du tappat bort ditt kodkort kan du beställa ett nytt i internetbanken under Tillval – BankID.

Identifiera dig hos myndigheter och företag

Deklarera hos Skatteverket, vabba i mobilen hos Försäkringskassan, få koll på pensionen på Min Pension eller logga in på CSN. Mobilt BankID är ett sätt att identifiera dig och sköta dina ärenden hos olika myndigheter och företag. Det är din digitala namnteckning helt enkelt!

Pris

Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken. Eventuella avgifter för datatrafik vid användning av tjänsten betalas till mobiloperatören.

Kom igång med Mobilt BankID

Ladda ner BankID säkerhetsapp

Gå in på App Store, Google Play eller Windows Phone Store och sök efter BankID. Ladda ner BankID säkerhetsapp genom att installera den på din smartphone eller surfplatta.

Mobilt BankID fungerar till smartphones och surfplattor baserade på Android och Apples iOS (iPod Touch, iPhone och iPad) eller Windows Phone 8. Vi rekommenderar att du alltid har uppdaterat med de senaste versionerna av mobilbanken och BankID säkerhetsapp i App Store, Google Play eller Windows Phone Store.

Inställningar i appen

Under Inställningar kan du enkelt byta säkerhetskod. Du kan även byta språk och hämta ett nytt Mobilt BankID.

Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID t.ex. i mobiltelefonen på jobbet, i din privata mobiltelefon och i surfplattan.

Beställ Mobilt BankID i internetbanken

Logga in och beställ Mobilt BankID under meny Tillval – BankID. Du kan även få hjälp att beställa på ett bankkontor. Samtidigt som du beställer Mobilt BankID väljer du din säkerhetskod. Den säkerhetskod du väljer är den kod du alltid kommer att använda vid inloggning och signering med ditt Mobilt BankID.

Du kan beställa ett Mobilt BankID från en dator, en smartphone eller en surfplatta. Du behöver logga in i internetbanken från din mobila enhet för att beställa tjänsten

Beställ Mobilt BankID i mobilbanken

Första gången du beställer Mobilt BankID loggar du in med säkerhetsdosan. Gå till Betala och överföra eller Inställningar och gå vidare. Samtidigt som du beställer Mobilt BankID väljer du din säkerhetskod. Den säkerhetskod du väljer är den kod du alltid kommer att använda vid inloggning och signering med ditt Mobilt BankID.

Din säkerhetskod

Du skyddar ditt Mobilt BankID med en personlig säkerhetskod som bara du känner till. När du använder Mobilt BankID för legitimering/inloggning och underskrift på internet ska du ange din personliga säkerhetskod. Säkerhetskoden kan vara 6-8 siffror lång och du kan i efterhand ändra den direkt i din smartphone eller surfplatta.

Mobilt BankID för dig som är företagskund

Du kan använda Mobilt BankID förutsatt att företaget inte valt att endast tillåta inloggning med företagskopplad dosa, då fungerar det inte. I annat fall går det bra att logga in till internetbanken företag eller mobilbanken företag med Mobilt BankID. Du kan dock endast beställa Mobilt BankID i din privata internetbank eller på ett bankkontor.

Om du förlorar din mobiltelefon

Du ska spärra ditt Mobilt BankID så snabbt du kan. Du kan göra det själv i internetbanken eller mobilbanken om du t.ex. har en säkerhetsdosa att logga in med. Alternativt kan du kontakta bankkontoret, telefonbanken eller Support internet- och mobiltjänster på 0771-97 75 12.

Så lång är giltighetstiden för Mobilt BankID

Det gäller i tre år. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i internetbanken, mobilbanken eller på bankkontor innan giltighetstiden gått ut.

Ny smartphone – så här gör du med ditt Mobilt BankID

Av säkerhetsskäl går det inte att flytta ett Mobilt BankID mellan telefoner.
Har du fortfarande tillgång till din gamla smartphone så kan du använda den för hämta ett nytt Mobilt BankID.

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från Google Play eller App Store till din nya smartphone. Tänk på att telefonen behöver vara ansluten till internet via antingen wifi eller 3G.
  2. Logga in i internetbanken med din gamla smartphone och beställ ett nytt Mobilt BankID under Tillval – BankID
  3. Starta BankID säkerhetsapp och skapa en säkerhetskod ange aktiveringskoden som du fick i internetbanken.

Vi rekommenderar också att du spärrar ditt Mobilt BankID som var kopplat till din gamla smartphone. Detta gör du internetbanken under Tillval – BankID

Mobilt BankID för dig som är under 18 år

För att ansluta dig behöver du komma in till oss på bankkontoret. Du behöver ha med dig dina förmyndare alternativt en av förmyndarna med fullmakt från den andre vårdnadshavaren som är undertecknad och bevittnad.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

KONTAKTUPPGIFTER

Bjursås Sparbank
Mårtsbovägen 2
790 21 Bjursås
Telefon: 023 - 70 58 60
Fax: 023 - 70 58 79
E-post >>

TELEFONBANKEN

Öppet dygnet runt*
Från Sverige:
0771-22 11 22
Från utlandet:
 +46 771 22 11 22
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger

SPÄRRA KORT

Öppet dygnet runt
Från Sverige: 
08-411 10 11
Från utlandet:
+46 8 411 10 11

DIGITAL SUPPORT

Öppet dygnet runt*
Från Sverige:
0771-97 75 12
Från utlandet:
 +46 771 97 75 12
*Andra öppettider kan
förekomma under storhelger

OM BANKEN

Clearing: 8024-2
BIC/Swift: SWEDSESS
GIIN: DZ7JIK.99999.SL.752
Bankgiro: 981-0243
Org. nr: 583201-2495
Styrelsens säte: Bjursås