Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Frågor och svar om e-faktura

  • e-faktura är samma sak som en vanlig pappersfaktura fast den skickas elektroniskt till internetbanken istället för på papper hem i brevlådan.
    Fakturan ser ut på nästan samma sätt som pappersfakturan. Ofta innehåller den mer information eftersom det finns plats för länkar på fakturan till information på företagets hemsida.

  • För att anmäla dig till e-faktura måste du ha internetbanken. Du anmäler dig till e-faktura under menyn Betala/överföra – e-faktura – Anmäl e-faktura. Du behöver vara inloggad med säkerhetsdosa i internetbanken för att kunna anmäla dig till e-faktura.

  • När du får en e-faktura får du ett meddelande om det på startsidan i din internetbank. Klicka på meddelandet för att komma till e-fakturan. Du kan också gå in under menyn Startsida – Elektroniska dokument för att se alla dina inkomna e-fakturor.

  • För att avanmäla en e-faktura går du in under menyn Betala/överföra – e-faktura. Klicka på betalningsmottagaren i listan. Du avanmäler dig genom att klicka på knappen Avanmäl.

  • Över 800 företag erbjuder e-faktura. En fullständig lista finns i internetbank under Beställa/Anmälan till elektronisk faktura. Där hittar du flera av de stora rikstäckande företagen och flera lokala företag som till exempel kommuner, energibolag, bostadsbolag mm.

  • Oftast inte, men det beror på vilka regler företaget har. Prova att anmäla dig, om du inte kan få e-faktura får du vanligen ett meddelande direkt på skärmen.

  • Under Startsida /Elektroniska dokument där du väljer Historik.

  • Visst går det att skriva ut en faktura. Använd Visa och därefter skrivarfunktionen i webbrowsern eller pdf-läsaren. Fakturan är tillgänglig i internetbanken i 18 månader.

  • Ta kontakt med företaget som skickat fakturan för att rätta det som är fel, det vill säga gör precis på samma sätt som om du fått en pappersfaktura.

  • Kontakta företaget som skulle skicka fakturan och be dom felsöka.

  • När du har anmält till e-faktura kommer du att se avsändaren i översikten när du har mottagit din första e-faktura.

  • Du kan se om du har betalt en e-faktura under menyn Betala/överföra – Kontohändelser översikt – Historiska kontohändelser. En betalning ligger kvar i historiken i 18 månader.

  • När du trycker på knappen Visa öppnas e-fakturan i ett nytt fönster. Har du en pop-up blockerare behöver du tillåta pop-up-fönstret för att kunna se det nya fönstret med e-fakturan.

  • För att kunna anmäla dig till e-faktura behöver du vara ansluten till tjänsten internetbetalning. Men tjänsten internetbetalning kan du betala räkningar via din internetbank. Anslut dig till tjänsten under menyn Startsida – Beställa tjänster.

  • Vanligtvis kommer det ett felmeddelande på skärmen att till exempel avtal saknas med företaget. Om anmälan går iväg och företaget ändå inte accepterar anmälan ansvarar företaget för att meddela dig.